مصاحبه با دانشجو معلم خانم فاطمه توده روستا عضو فعال فرهنگی پردیس امیرکبیر
فاطمه توده روستا، دانشجو معلم فعال فرهنگی دانشگاه فرهنگیان پردیس امیر کبیر البرز، اخلاقمداری و تعقل را راه رسیدن به اهداف دانست.
بهگزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان البرز، تربیت و ارتقا توانمندی دانشجویان به فعالیتهای فرهنگی و تبدیل فعالیتهای فرهنگی به یک فعالیت جمعی ضرورت دارد ، به همین منظور نشستی داریم با برگزیده فعال فرهنگی
ضمن تشکر از حضور شما در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کنید.
اینجانب، فاطمه توده روستا هستم. دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی ورودی سال ۹۹ پردیس امیرکبیر استان البرز
نحوه آشنایی شما با امور فرهنگی چگونه بوده است؟
من در سال ۹۹، ترم اول دانشگاه از طریق اطلاعرسانیهای دانشگاه و کارشناس فرهنگی با فعالیت در امور فرهنگی و بخشهای مختلف آن آشنا شدم.
انگیزه شما جهت شرکت در امور فرهنگی چیست؟
با توجه به اینکه دانشجو معلمان در آینده معلمان این کشور خواهند بود و سرنوشت آینده سازان این کشور در دستان معلمان است هیچ دانشجو معلمی نباید تنها در انتظار فارغ التحصیلی خود باشد و باید از لحظه به لحظه دوران دانشجویی نهایت استفاده را جهت ارتقا و تقویت خویش به کار گیرد تا در مواجهه با دانش آموزان نسل جدید که لبریز از سوال هستند به بهترین و موثرترین شیوه ممکن روبرو شود. از این رو بنده وظیفه خود دانسته ام تا از این دوران دانشجویی نهایت استفاده را جهت ارتقاء خویش و کسب تجارب متنوع در حوزه آموزشی، فرهنگی به کارگیرم.
فعالیتهای شما در چه زمینههایی میباشد؟
از جمله فعالیتهای بنده در حدود این یک سال و نیم؛ فعالیت به عنوان دبیر شورای هماهنگی کانون ها، دبیر کانون نقد و تولید فیلم پردیس امیرکبیر، صاحب امتیاز نشریه علمی و فناوری میکرو کبیر، عضو تیم پژوهشگری پردیس امیرکبیر، مدیریت بخش تدوین رادیو کتاب البرز و انجام فعالیتهای فرهنگی در زمینه مجری گری و… می باشد.
نظر شما در رابطه با امور فرهنگی، فعالیتهای فرهنگی با توجه به تجربهتان چیست؟
ریشه فرهنگی جامعه ما آمیخته با فرهنگ دینی و اسلامی است؛ فرهنگی که دارای غنی ترین و ریشه دارترین فرهنگ جهانی است. با توجه به شرایط ویژه ما باید سعی شود این اصالت فرهنگی را در مقابل فرهنگهای بیگانه که سعی در نفوذ هویت اصلی ما دارند حفظ کنیم که در این راستا فعالیت های فرهنگی همسو با اهداف و آرمانهای انقلاب در دانشگاه اجرا میشوند که هدف اصلی این فعالیتها تربیت و ارتقاء سطح توانمندی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در تراز ایران اسلامی میباشد. همانطور که رهبر عزیز انقلاب فرموندهاند : «تشکلهای دانشجویی می توانند مرکزی برای تولید تفکر باشند و دانشجو معلمان فعال دانشگاه فرهنگیان نیز میتوانند با همفکری و ایدهپردازی پیشران حرکت های جهادی و تحولی در این دانشگاه راهبردی در عرصه تعلیم و تربیت جامعه باشند.» در کل بخش فرهنگی به ویژه کانونها، انجمنها و نشریات جزو مهمترین بخش ها در یک دانشگاه به حساب میآیند که با فعالیت در این امور میتوان به فعالیتهای شایسته و کسب تجارب ارزشمندی در سطح استان، ملی و کشور دست یافت که این اقدام منجر به پیشگام شدن در عرصه تعلیم و تربیت خواهد شد.
باتوجه به تجربه شما در فعالیتهای فرهنگی چه انتقادات و پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟
با توجه به اهمیت و جایگاه این واحد از مسئولان فرهنگی درخواست میشود که اکنون که زمین فرهنگی حاصلخیز است برای برداشت محصول فرهنگی حمایت بیشتری از فعالیتهای دانشجویی صورت گیرد و امتیازات مادی و معنوی ویژهای جهت تقدیر از دانشجویان فعال فرهنگی در نظر گرفته شود تا موجب انگیزه بیشتر باشد. درصورت صلاحدید کارنامه فرهنگی صادر گردد تا انجام کارهای فرهنگی نمود بیشتری داشته باشد همچنین با وزارت آموزش و پرورش رایزنی صورت گردد که فعالیتهای فرهنگی دانشجویان در اولویت بندی محل تدریس تاثیر مثبت داشته باشد. مورد دیگر به کانونها از نظر مادی اختیارات بیشتری داده شود. (اگر امکان داشته باشد یک حساب مستقل جهت کانونها دیده شود.) امیدوارم با در نظر گرفتن تمام این موارد فعالیت های امور فرهنگی روز به روز بهتر و موثرتر واقع شود.
در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید.
نهایت تشکر و قدردانی را از سرپرست محترم پردیس امیرکبیر البرز سرکار خانم دکتر کوسیایی بزرگوار، مسئولان دانشگاه، معاونت فرهنگی و کارشناس فرهنگی پردیس امیرکبیر البرز سرکار خانم ارمندئی که در راستای فعالیتهای امور فرهنگی زحمات زیادی کشیده اند و همواره همراه دانشجویان بودهاند را دارم.
مصاحبه با دانشجو معلم خانم فاطمه توده روستا عضو فعال فرهنگی پردیس امیرکبیر 3